אפליקצית רב קו

תוכן עניינים

בשנים האחרונות, נכנסו כרטיסי הרב-קו – אמצעי תשלום עבור תחבורה ציבורית בישראל – לתמונה בישראל. הם מיועדים להחליף את כרטיסי הנייר, אשר כיום השימוש בהם נפוץ הרבה פחות (לראיה, כבר לא ניתן לרכוש כרטיסיות נייר), מאפשרים נסיעה במספר אפיקי תחבורה ציבורית וכן טעינה של הסדרי נסיעות בפרופילים מסוימים. התוצאה היא שלישראלי הממוצע המשתמש בתחבורה ציבורית יש בארנק כרטיס רב-קו, לרוב כזה שכבר מוטען עליו הסדר נסיעה זה או אחר.

בתנאים האלה, הייתה זו שאלה של זמן עד שיצא לשוק האפליקציות יישום ייעודי עבור משתמשי כרטיסי רב-קו. החל מסוף השנה שעברה, יש בנמצא אפליקציה כזו בדיוק. הנה כל מה שחשוב שתדעו עליה.

אז מה עושה האפליקציה?

אפליקצית רב-קו פותחה על ידי לירון כהן ופועלת החל מחודש נובמבר 2014, עם מספר שינויים שחלו בה במרוצת החודשים. המטרה העיקרית של אפליקצית רב-קו היא לאפשר למשתמשים לדעת מהם החוזים וההסדרים שיש להם בכרטיס הרב קו שלהם, וזאת מבלי שיש צורך לסרוק את הכרטיס במכונות הייעודיות (דוגמת אלה הנמצאות בתחנות הרכבת או במסופי האוטובוסים) – בפועל, הדבר מתבצע באמצעות אנטנה NFC ובטכנולוגיה המאפיינת אחוז ניכר מהטלפונים החכמים בהם נעשה כיום שימוש.

באמצעות האפליקציה ניתן לראות את מאפייני ההסדר הקיים בכרטיס, למשל בכל הנוגע למספר הנסיעות שעוד נותרו בו, בפרופיל המאפיין אותו, בסכום ששולם עליו וכיוצא בזה. בסך הכול, ניתן לצפות בפרטים של עד שמונה חוזים. הבעיה העיקרית כאן היא שעדכון הנסיעות לא נעשה בצורה אוטומטית, אלא נדרש שייעשה בצורה ידנית על ידי המשתמשים. אין צל של ספק שעדכון אוטומטי שכזה, המסונכרן עם מצב הרב קו ברגע נתון, היה מתאים יותר לצרכים של המשתמשים.

האפליקציה מציגה את הפרטים העיקריים של בעל הכרטיס וכן מאפשרת לראות את היסטוריית הנסיעות (עד שש נסיעות( שבוצעו באמצעותו. לאחרונה התווספה האופציה להוסיף תיאור מילולי קצר להסדרי הנסיעות השונים, וזאת במטרה למנוע מצבים של בלבלול בין ההסדרים השונים: נניח, הסדר נסיעות לעבודה מול הסדר נסיעות למקום הלימודים.

שאלת הכדאיות של הורדת האפליקציה

בנקודה הזו, עולה אצלכם בוודאי שאלה מרכזית אחת: האם כדאי להוריד את אפליקצית רב-קו? ובכלל, מהן התמורות המושגות באמצעות השימוש בה? אם תשאלו לא מעט משתמשים, הרי שהם לא בהכרח ימליצו עליה. את העובדה שהאפליקציה מבוססת על עדכון ידני הזכרנו כבר. סיבה נוספת לבעייתיות שלה היא שהיא לא בהכרח תסייע למשתמש הממוצע – לפחות כל עוד היא לא מציעה את האפשרות לרכוש הסדרי נסיעה דרכה. בהקשר הזה, יש לציין כי דווקא כן קיימים נסיונות בתחום הזה: לא מכבר, התבשרנו על אפליקצית HopOn שמאפשרת לרכוש הסדרי נסיעה עבור אוטובוסים, גם אם נכון לעכשיו מדובר הוא על אוטובוסים בלבד.

בחודשים הקרובים צפויה גם רכבת ישראל להשלים מהלך דומה. לא ברור, לעומת זאת, האם אופציית התשלום תהיה אפשרת גם באפליקצית רב-קו, ובמידה שכן: מתי הדבר יתאפשר בכלל.

סיבה נוספת למורכבות היא שהאפליקציה לא בהכרח פשוטה להבנה, בנקודת הזמן הנוכחית. בהיעדר הוראות מדויקות מה ניתן לעשות באמצעותה ואיך, לא מעט אנשים שהורידו אותה נותרו אובדי עצות. המשמעות הישירה של כך היא שתרחיש בו רוכשים את האפליקציה רק על מנת למחוק אותה מהמכשיר לאחר מספר דקות, למרבה צערם של המפתחים, אינו בדיוני כלל.

על כל פנים, הורדת אפליקצית רב-קו אפשרית עבור מכשירים מבוססים מערכת אנדרואיד, כמו גם מכשירי אייפון ואייפד. הורדת האפליקציה אינה כרוכה בתשלום, כאשר משקלה על גבי המכשיר 2.7 מגה בייט.