חיפוש סלולרי

תוכן עניינים

חיבור לאינטרנט באמצעות הסלולר

השימוש ברשת האינטרנט באמצעות הטלפון הסלולרי, הפך בשנים האחרונות לחלק משגרת החיים. בשל כך, ברוב מכשירי הטלפון המוצעים היום למכירה מטעם חברות הסלולר השונות, החיבור לאינטרנט הוא שירות נלווה כמעט מובן מאליו. מסיבה זו, גם החיפוש באינטרנט באמצעות הסלולרי הפך ליותר ויותר נפוץ.

אמנם, אינטרנט סלולרי והגלישה ברשת באמצעות הטלפון הנייד, אינם נוחים כמו הגלישה באמצעות המחשב הביתי או המחשב הנייד, אך יותר ויותר אנשים משתמשים במכשיר הסלולארי כחלק מהשגרה גם לגלישה, לבדיקת הדואר האלקטרוני ולחיפוש מידע.

חיפוש המותאם למכשירים סלולריים

החיפוש הסלולרי, כשמו כן הוא – חיפוש באינטרנט באמצעות מכשיר הסלולר, המזכיר מאוד את החיפוש במנועי החיפוש באמצעות מחשב רגיל. ואכן, מרבית ממנועי החיפוש הקיימים, מציעים היום גם גרסת חיפוש המותאמת עבור מכשירים סלולריים. זאת ועוד – חברות האינטרנט הגדולות משקיעות זמן ומשאבים רבים לצורך פיתוח והרחבת אפשרויות החיפוש הקיימות באמצעות מכשירי הסלולר, בשיתוף עם יצרניות המכשירים המובילות.

דוגמה טובה לכך, היא העסקה שחתמה "יאהו" בשנת 2006 עם כמה יצרניות להפצה של חבילת יאהו מיוחדת לסלולר, הכוללת חיפוש, אפשרות לשלוח דואר אלקטרוני והורדה של קבצי תמונות, וידיאו ושירותים נוספים. גם בעלי המנוע הפופולארי ביותר באינטרנט, "גוגל", חתמו על הסכם עם מוטורולה הכולל גישה מהירה לעמוד החיפוש של גוגל מהסלולר.

חיפוש באמצעות הסלולרי במנועים הרגילים דוגמת גוגל או יאהו, זהה כמעט לחלוטין לחיפוש הרגיל אך רשימת התוצאות כוללת בין אחת לארבע תוצאות בלבד, ביחס ישיר לגודלו של מסך המכשיר ולגורמים אחרים המשפיעים על התצוגה. מטבע הדברים, תוצאות החיפוש כוללות אתרים המותאמים למחשב אך לא בהכרח לדפדפנים הסלולריים, הפועלים בטכנולוגית WAP.

גם מנועי החיפוש צועדים אל עבר העולם הסלולרי

החיפוש באמצעות מנועי חיפוש המותאמים במיוחד לטלפון הסלולארי, כדוגמת: www.google.com/wml, מאפשרים את הבחירה בין תוצאות חיפוש רגיל לתוצאות חיפוש סלולרי, כאשר בחירה בתוצאות הסלולרי תעלה מסמכים בפורמט wml בלבד.

עם זאת, חשוב לזכור כי כמות התוכן הזמין בפורמט wml היא קטנה יחסית לעושר הרב הקיים בחיפוש html הרגיל, ומנוע החיפוש הסלולרי של גוגל פחות מתקדם מהגרסה הרגילה ולכן גם התוצאות מושפעות מכך.

כניסתו של מכשיר הסלולר המשוכלל "אייפון" אל שוק הטלפונים הסלולאריים, או כל טלפון אחר מגרסאות מתקדמות יותר, השפיעה מאוד על תחום החיפוש הסלולרי. מסך המגע הרחב יחסית ונפח החיפוש המוגדל ב-50% השפיעו ישירות על תוצאות החיפוש, על תהליך קידום האתרים באמצעות הסלולר ועל ההיחשפות של הגולש לאתרים ולחברות שונות שבעבר לא ניתן היה לבצעה.

ככל שמספר המשתמשים באייפון הולך וגדל כך גם גובר השימוש בחיפוש סלולארי יעיל ונוח יותר, ואפשרויות השיווק באינטרנט, או קידום אתרים באמצעות הסלולר גדלות גם הן בהתאם.

מסיבה זו, בחברת גוגל משקיעים לא מעט מאמצים במחקר ובאיסוף מידע על גולשים באמצעות מכשיר הסלולר במטרה לשפר את תוצאות החיפוש, הן הרגילות והן הממומנות, ולהתאימן למיקום הגיאוגרפי כמו גם לגורמים אחרים.

האלגוריתם הבסיסי המשמש לחיפוש סלולרי דומה מאוד לזה הנהוג בחיפוש הרגיל וקשור לגורמים המוכרים לנו כבר, כדוגמת: תוכן רלוונטי, מבנה אתר אופטימאלי וקישורים מתאימים, כאשר האתגר האמיתי הוא ביחס להתאמת החיפוש והתצוגה – לגודל הממוצע של מסכי הטלפונים הסלולריים.