שירותי הטלפון הסלולרי – ערך מוסף למכשיר

תוכן עניינים

שירותים שמספקת רשת סלולרית

עברו הימים שבהם מכשיר הטלפון הסלולרי שימש אותנו לביצוע שיחות טלפון בלבד. עם התפתחותה המהירה של התקשורת הסלולרית הפכו השירותים שהיא מסוגלת להציע רחבים וזמינים יותר.
במקביל, הביאה התחרות בין חברות הסלולר עצמן והחברות המייצרות את המכשירים הסלולריים לפיתוח מגוון רחב של שירותים "משניים" לשיחות טלפון. לאילו שירותים אנו מצפים כיום ממכשיר הטלפון הנייד שלנו ומספקית התקשורת הסלולרית שאיתה אנו קשורים?

כאמור, היום אנו כבר מצפים להרבה מעבר להקניית כיסוי והבטחת זמינות של 100% לקשר טלפוני איתנו ומאיתנו. מכיוון שבכל זאת השיחה הטלפונית היא התכונה הבסיסית של המכשיר הסלולרי, ניתן להתייחס לשירותים הנוספים שאנו מצפים להם כ"שירותי ערך מוסף".

התיבה הקולית – שירות ערך מוסף מהראשונים שהוצעו הוא שירות התיבה הקולית. כאשר נסמכנו על תקשורת הטלפון הקווית בלבד נפוץ היה השימוש במשיבונים ("מזכירות אלקטרוניות"). מכשירים אלו אפשרו למי שצלצל להשאיר לנו הודעה מוקלטת, כאשר לא היינו בנמצא לקבל את שיחתו. כיום יכול מנוי ברשת סלולרית לקבוע להיכן תופנה שיחה שמסיבות שונות הוא אינו יכול או רוצה לענות לה.

האפשרויות העומדות בפנינו כיום, הן הפניית השיחה למספר טלפון אחר (שירות "עקוב אחרי") או הפנייה ל"תא קולי". המנוי יכול, במידה והוא מעוניין בכך, להקליט הודעת פתיחה במשיבון הקולי. במידה והוא בחר שלא להקליט פתיח אישי, תושמע הודעה אחידה של חברת הסלולר והמתקשרים יוכלו לבחור אם להשאיר הודעה מוקלטת.

"תא קולי" הוא למעשה נפח זיכרון (קטן מאד יחסית שכן אין צורך ביותר) המוקצה עבור המנוי במחשבי החברה הסלולרית. למנוי ניתן קוד גישה ייחודי, אותו כמובן ניתן לשנות, המאפשר כניסה לתא והשמעה של ההודעות.

השיחה המזוהה – רבים מהמנויים, כבר אינם חשים צורך בתיבה קולית בזכות שירות זה של "שיחה מזוהה". שירות זה, מאפשר למכשיר הטלפון הסלולרי לזהות ולערוך רישום של מספרי הטלפון שהתקשרו למנוי, וכנ"ל לגבי המספרים שחוייגו ממנו. כאשר נכנסת שיחה אשר אינה נענית היא נרשמת ככזו וכך יכול המנוי להחזיר צלצול לכשיתפנה. חסרונות ההסתמכות על שירות זה הם מספרי טלפון חסויים, אשר אינם נרשמים במסגרת השירות, והעובדה כי הרישום של שיחות נכנסות לא נשמר כאשר מכשיר הטלפון כבוי.

סמס – (SMS – Short Message Service) – באמצעות שירות זה ניתן להעביר מסרי טקסט קצרים של עד 160 תווים. שירות זה הפך כה פופולרי, עד שיש מנויים שאצלם הוא השימוש העיקרי בטלפון הנייד. כיום הורחב שירות המסרונים והוא יכול להכיל גם תמונות, מזכרים קוליים ואף מולטימדיה (MMS).

אינטרנט סלולרי – אחד הנושאים שעליהן שוקדים בכי הרבה בחברות המספקות שירותים סלולריים, הוא שכלול האפשרות לגישה ולשימוש ברשת האינטרנט דרך מכשיר הטלפון הסלולרי. גלישה קלה ונוחה, במחיר אטרקטיבי, תהפוך את היתרונות העצומים הטמונים ברשת האינטרנט לזמינים במכשיר הטלפון הנייד מכל מקום.

תכונות מכשיר הטלפון הנייד

במקביל להתפתחות שירותי הערך המוסף המוזכרים למעלה, התווספו תכונות נוספות למכשירי הטלפון הסלולריים עצמם. כיום, אנו מצפים למצוא בכל מכשיר יומן שיחות, יומן פגישות (כולל אפשרות לקביעת התראות) יומן מספרי טלפון, אפשרות לעריכה ואחסון של הודעות טקסט ומזכרים קוליים ואף מצלמה דיגיטלית.

כמו כן, מכשירי הטלפון מאפשרים "הורדה" (העברת תוכן אליהם) של מוסיקה היכולה לשמש כרינגטונים או טרוטונים, הצלילים שיושמעו כאשר הטלפון מצלצל או כצלילי המתנה.

כפי שקשה היה לצפות את התפתחות השירותים הנלווים לסלולרי עד כה, ואת מידת האטרקטיביות שלהם (למשל הפופולריות העצומה לה זכה שירות הסמס) ברור שגם בעתיד צפויים להתפתח שירותים ושכלולים נוספים, אשר יהפכו את השימוש בטכנולוגיה הסלולרית לקוסם אפילו יותר.